salyam 2012.04.22. 14:12

Életjáték

 Az életjátékot (The game of life) John Conway, a Cambridge Egyetem matematikusa találta ki. A játéktér négyzetekből áll, egy négyzet egy sejt. Egy sejt élő és élettelen lehet. Egy sejtnek 8 szomszédja van, tehát a sarkukkal érintkező sejtek is szomszédosnak számítanak. A sejtek viselkedését három egyszerű szabály írja le. A szabályok:

  1. Egy sejt akkor éli túl az adott kört, ha 2 vagy 3 szomszédja van.
  2. Ha egy sejtnek kettőnél kevesebb szomszédja van, elmagányosodás miatt, ha háromnál több, akkor pedig túlnépesedés miatt pusztul el.
  3. Ha egy élettelen sejtnek pontosan 3 szomszédja van, akkor a sejt élővé válik. 

Ez a 3 szabály azonban sokkal bonyolultabb szabályokat hoz létre, mint például:

  • A siklók minden körben egy egységnyit haladnak átlósan.
  • Egy 2 egységnyi négyzet külső beavatkozás nélkül nem változik meg.
  • Egy 3 egység hosszú vízszintes egyenesből előbb függőleges, majd újra vízszintes egyenes lesz, és ez így folytatódik örökké.
  • Egy ágyú egy siklót hoz létre, majd visszatér eredeti alakjába. Ez a folyamat szintén örröké folytatódik, ha nincs külső beavatkozás.

És most következzen néhány videó: 

 

Ha módosítjuk a szabályokat, sokkkal bonyolultabb és látványosabb lesz az eredmény:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://erdekesmatek.blog.hu/api/trackback/id/tr1004466467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása