2012.04.22. 14:12
Életjáték
Az életjátékot (The game of life) John Conway, a Cambridge Egyetem matematikusa találta ki. A játéktér négyzetekből áll, egy négyzet egy sejt. Egy sejt élő és élettelen lehet. Egy sejtnek 8 szomszédja van, tehát a sarkukkal érintkező sejtek is szomszédosnak számítanak. A sejtek viselkedését három egyszerű szabály írja le. A szabályok:
- Egy sejt akkor éli túl az adott kört, ha 2 vagy 3 szomszédja van.
- Ha egy sejtnek kettőnél kevesebb szomszédja van, elmagányosodás miatt, ha háromnál több, akkor pedig túlnépesedés miatt pusztul el.
- Ha egy élettelen sejtnek pontosan 3 szomszédja van, akkor a sejt élővé válik.
Ez a 3 szabály azonban sokkal bonyolultabb szabályokat hoz létre, mint például:
- A siklók minden körben egy egységnyit haladnak átlósan.
- Egy 2 egységnyi négyzet külső beavatkozás nélkül nem változik meg.
- Egy 3 egység hosszú vízszintes egyenesből előbb függőleges, majd újra vízszintes egyenes lesz, és ez így folytatódik örökké.
- Egy ágyú egy siklót hoz létre, majd visszatér eredeti alakjába. Ez a folyamat szintén örröké folytatódik, ha nincs külső beavatkozás.
És most következzen néhány videó:
Ha módosítjuk a szabályokat, sokkkal bonyolultabb és látványosabb lesz az eredmény:
Szólj hozzá!
Címkék: életjáték
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.